» » منافع ملی، حلقه گم شده در فضای ایران امروز است

منافع ملی، حلقه گم شده در فضای ایران امروز است

تاریخ : 1397.12.25
نویسنده : روابط عمومی
نظرات : 0
بازدیدها : 120

رئیس کمیته صادرات انجمن:
منافع ملی، حلقه گم شده در فضای ایران امروز است

 

1

 


مهندس علی فتح اله‌زاده، عضو هیئت مدیره و رئیس کمیته صادرات انجمن صنفی تولیدکنندگان تابلوهای برق ایران در گفتگو با نشریه «علم برتر» با تاکید بر اینکه «منافع ملی، حلقه گم شده در فضای ایران امروز است» یکی از مهم ترین موانع صادرات را مدیریت نامطلوب و به اجراء گذاشته شدن سیاست‌های کلان ناکارآمد در داخل و در عرصه بین‌المللی می‌داند و معتقد است برای دستیابی به شرایط مطلوب، نیازمند جراحی‌های بنیادین در مدیریت کشور و همچنین ایجاد بسترهای لازم برای رقابت سالم و آزاد در تمام عرصه های سیاسی و اقتصادی هستیم. گفتگو با رئیس کمیته صادرات را در ادامه بخوانید.
                                                                                      ****

به عنوان رئیس کمیته صادرات انجمن، لطفا بفرمایید که آیا تابلوهای تولیدی از سوی اعضای انجمن از لحاظ کیفیت و قیمت امکان رقابت در بازارهای جهانی را دارد؟   
در میان اعضای انجمن تولید کنندگان تابلوهای برق ایران، شرکت‌هایی وجود دارد که تابلوهای ساخته شده توسط آنها بدون اغراق در طراز محصولات سازندگان درجه یک جهانی قرار دارد. از نظر قیمت نیز، با تحولات اخیر در نرخ برابری ارزهای خارجی با پول ملی، امکان رقابت با رقبای خارجی مهیا شده است، اما با وجود این، در زمینه صادرات، تا آنجا که من اطلاع دارم نه اعضاء به طور مستقل، و نه انجمن از طریق کمیته صادرات، نتوانسته‌اند ‌کار چندانی انجام دهند؛ حتی در آن حد نیز برش و پشتوانه حمایت دولتی نداشته‌ایم که مسئولان کشور عراق را مجاب کنیم تا اجازه بدهند صادر کنندگان خدمات مهندسی به آن کشور، در عوض الزام به خرید تابلو از سازندگان اروپایی، نیاز پروژه هایشان را از ایران تأمین کنند.

به نظر شما مشکل از کجا نشأت می گیرد؟
نمی‌خواهم مطابق معمول، فرافکنی کنم و همه مشکلات را به گردن دیگران بیاندازم. حتما ما مدیران شرکت‌ها نیز در ارتباط با صادرات، نواقص و کم‌کاری‌هایی داشته‌ایم. پول نفت، ایرانی‌ها را اصولاً به کسب درآمدهای راحت، دم دستی، و بادآورده عادت داده است؛ به این خاطر، هنگامی که به هر دلیل تزریق عایدات نفت به اقتصاد، کُند و یا قطع می‌شود، نَفَس شرکت‌ها به شماره می‌افتد. ما عَرَق ریختن در جهت صادرات را نیاموخته‌ایم، اما این بخشی از مشکلات است و بخش بزرگ تر به مدیریت کشور و سیاست‌های کلان آن در داخل و در عرصه بین‌المللی برمی‌گردد.
منافع ملی حلقه گم شده در فضای ایران امروز است. در میان آحاد جامعه از جمله حکمرانان، منافع شخصی، و در سطح حاکمیت، منافع نظام به اولویت اول تبدیل شده و این نگاه و این رویکرد تیشه به ریشه اقتصاد، فرهنگ، سرمایه‌های اجتماعی، و منابع انسانی، و محیط زیست زده و باعث شده در زمینه صادرات، دست کم در یک مورد مقام اول را در دنیا کسب کنیم و آن صادرات مغزهاست! بنا به ارزیابی کارشناسان، زیان فرار مغزها برای ما در سال حدود60 میلیارد دلار است که معادل 15% تولید ناخالص داخلی کشور می‌باشد. جای آن است که خون موج زند در دل لعل/ زین تغابن که خزف می‌شکند بازارش.

علاوه بر مسائل کلانی که اشاره فرمودید، نقش قوانین و مقررات در عدم موفقیت در زمینه صادرات را چگونه ارزیابی می کنید؟
در این خصوص می‌شود به مسائل و موانعی مانند نظام اداری ناکارآمد در تمام زمینه‌ها، نظام بانکی شبه ورشکسته فاقد کارآیی لازم، سیاست‌های اقتصادی و بازرگانی بی‌ثبات، باری به هر جهت، و فوق بوروکراتیک، و سیاست خارجیِ مغایر با منافع ملی و مصالح اقتصادی کشور اشاره کرد و در ادامه به نبود حمایت‌های جدی، مستمر، و مؤثر در زمینه معافیت‌ها، مشوق‌ها، و یارانه های صادراتی پرداخت و خواهان اصلاح آنها شد؛ اما تجربه چهل سال اخیر نشان داده است که خانه از پای‌بست ویران است و مادامی‌که شاهد جراحی‌های اساسی در مدیریت کشور نباشیم و رقابت سالم و آزاد را در تمام عرصه های سیاسی و اقتصادی حکم فرما نکنیم، وصله پینه‌کاری مشکل چندانی را حل نخواهد کرد.

جناب مهندس، تا زمانی که تغییرات مطلوب رخ نداده است، فعالیت شرکت ها به چه صورت ادامه داشته باشد؟
به هر حال زندگی و فعالیت ادامه دارد و کما اینکه در همه این سال‌ها با تمام خون جگر خوردن‌ها ادامه داشته است. شرکت در نمایشگاه‌ها یکی از فعالیت‌هایی است که اغلب از سوی صادرکنندگان باسابقه و کارشناسان بازاریابی بین‌المللی برای رونق بخشیدن به صادرات توصیه می‌شود. من در سال‌های اخیر از نمایشگاه‌هایی در باکو، دوبی، و هانوفر آلمان بازدید کرده‌ام و بدون استثنا در تمام آنها تابلوساز یا تابلوسازهایی را از کشور ترکیه دیده‌ام. قطعاً در نمایشگاه‌های دیگر نیز مثلاً عراق و کشورهای CIS که من شانس بازدیدشان را نداشته‌ام، آنها حضور می‌یابند. به طور قطع شرکت در نمایشگاه‌های بیرون از ترکیه برای این شرکت ها منافعی به همراه دارد که تا این اندازه برای آن هزینه می‌کنند. شرکت‌های ما نیز به عنوان مفرّی برای گریز از افت و خیزها و تلاطم‌های داخلی و به منظور عرضه محصولاتشان در بازارهای خارجی، باید بکوشند در نمایشگاه‌های خارج از کشور شرکت کنند. با وجود این لازم است تأکید کنم که بهبود مناسبات بین‌المللی و بانکی کشور، پیش نیاز هر فعالیت صادراتی است وگرنه کسی ما را جدی نخواهد گرفت.

انجمن و کمیته صادرات چه نقشی می تواند در این پیوند داشته باشد؟
آن چه مسلم است صادرات مسئله همه اعضای انجمن نیست و نمی‌تواند باشد. تعدادی از ما تابلوسازان اگر بخواهیم هم نمی‌توانیم در عرصه بین المللی با وجود رقبای قدر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای حرفی برای گفتن در این زمینه داشته باشیم. نتیجه اینکه، انجمن نمی‌تواند و نباید از بودجه عمومی خود برای امر صادرات و مثلاً شرکت در نمایشگاه‌ها هزینه کند؛ بنابراین یا باید به طور کلی پای خود را از عرصه صادرات کنار بکشد و امر صادرات را به عهده و ابتکار عمل خود شرکت‌ها واگذار کند و یا در این حوزه به عامل تعداد اندکی از شرکت‌ها که داعیه صادرات دارند تبدیل شود؛ روش اول با ضرورت زمانه و لزوم هم‌سوئی مساعی شرکت‌ها و نقش کاتالیزوری انجمن هم‌خوانی ندارد و روش دوم با رسالت انجمن به عنوان نهادی که می بایست مدافع و مروج منافع همگانی اعضای خود باشد در تناقض است.

پس چگونه می‌توان مأموریت همگانی انجمن را با ضرورت هم‌سو نمودن اقدامات صادرکنندگان بالقوه و بالفعل آشتی داد؟
به زعم اینجانب انجمن باید هزینه‌های شرکت در نمایشگاه‌ها را با به کار بستن ساز و کارهای مناسب، بین علاقمندان به صادرات سرشکن نموده و در عوض هر خدمتی که از عهده آن بر می‌آید در اختیار آنان قرار دهد. در این میان با معرفی صحیح قابلیت‌های همه اعضا در اوراق و کلیپ های تبلیغاتی خود در نمایشگاه‌های خارجی، به وظیفه عمومی خود نیز عمل نماید.

لطفا برخی از خدمات مشخصی که انجمن می تواند در اختیار علاقمندان به صادرات قرار دهد را ذکر کنید.
اطلاع رسانی مقررات و ضوابط صادراتی و بخشنامه‌ها، کوشش در جهت تدوین یا اصلاح ضوابط و مقررات صادرات، مطالعه شرایط اقتصادی و سیاسی کشورهای هدف و شناخت زمینه‌های همکاری اقتصادی با آنها‌، برقراری ارتباط نزدیک با رایزن‌های اقتصادی و بازرگانی سفارت خانه‌های ایران درکشورهای مقصد صادرات، مذاکره با صادر کنندگان خدمات مهندسی ایرانی برای جلب همکاری آنها با تولیدکنندگان داخلی، مذاکره با مرکز توسعه صادرات در خصوص مشوق‌ها و تسهیلات صادراتی، مذاکره با اتاق‌ بازرگانی و اتاق‌های بازرگانی مشترک بین کشورها در جهت تسهیل صادرات به کشورهای مقصد، و مذاکره با برگزار کنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی و دریافت تخفیف و تسهیلات ویژه از آن‌ها می‌توانند از جمله خدماتی باشند که انجمن و کمیته صادرات به نفع صادر کنندگان انجام دهد.

پیش از این، اشاره ای کلی به قابلیت‌های اعضای انجمن نمودید، آیا طرح مشخصی در ذهن دارید؟
بلی پیشنهاداتی در این زمینه دارم اما نظر شخصی من است و هنوز به تصویب هیئت مدیره نرسیده است؛ حتی در کمیته صادرات هم در این خصوص به قدر کافی گفتگو نشده است، به همین دلیل کوشیدم اشاره مختصری به موضوع داشته باشم. به نظر من شرکت‌ها برای مطرح شدن در نمایشگاه‌ها از سوی انجمن، باید در دو زمینه رتبه بندی شوند؛ نخست رشته‌های فعالیت هر شرکت مشخص شود که خوشبختانه این مهم در جریان ارزیابی توانیر انجام شده است و دوم، رتبه بندی عمومی با در نظر داشت شاخص‌های معینی مانند سرمایه ثبت شده، تعداد شاغلان رسمی، تعداد سال‌های فعالیت، نوع و تعداد تایپ تست‌ها، نوع و تعداد لیسانس‌ها، سوابق مشخص و مستند صادراتی، و غیره به عمل آید. رساندن این اطلاعات به مشتری خارجی او را قادر خواهد ساخت که بداند برای خرید چه کالایی به چه شرکتی مراجعه نماید. درغیر این صورت معرفی اعضای انجمن به صورت فله‌ای در عرصه بین المللی، نقض غرض بوده و بجز سردرگمی و سرخوردگی حاصلی در بر نخواهد داشت.

آیا این گونه رتبه بندی به مثابه تبلیغ منفی برای شرکت‌های کوچک نخواهد بود؟
خیر. اولاً بیان واقعیت و اطلاع رسانی صحیح به مشتری، اصل اول اصول مشتری مداری است؛ و ثانیاً هر کسی می‌داند که هزینه‌های سربار شرکت‌های کوچک پایین‌تر از شرکت‌های بزرگ است و از این رو قیمت‌های آنها رقابتی‌تر و پایین‌تر می‌باشد. همین موضوع می‌تواند برای تماس با شرکت های کوچک از سوی مشتریان خارجی-البته در چهارچوب رشته‌های فعالیت آن‌ها –انگیزه‌‌ ایجاد کند.


http://electricalpanel.ir/uploads/%D9%81%D8%AA%D8%AD-%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87.jpg
دسته بندی :  خبرها

نظر دهید :

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی شود

بالا