انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان تابلوهای برق ایران [email protected] اینستاگرام

هدف گذاری ارزی

روابط عمومی در تاریخ 11 دی 1397, 12:36 705 مقالات اقتصادی

1
Caption

بسمه تعالی

عضو محترم فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران

باسلام و تقدیم احترام؛

امروز که کشور دوباره تحت تحریم های ظالمانه و یکجانبه از سوی ابرقدرت جهانی قرار گرفته است و دشمنان جهانی و منطقه ای اقتصاد کشور را هدف حملات خود قرار داده اند، لزوم سیاست گذاری درست ارزی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. سالیان سال است که اقتصاددانان دلسوخته بر لزوم تک نرخی کردن ارز تاکید داشته اند اما آنچه که مغفول مانده است این است که علاوه بر تک نرخی کردن ارز، واقعی کردن قیمت ارز از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این بیش از 50 سال اخیر سیاست های ارزی مختلفی را داشته ایم: از ارز تک نرخی گرفته تا ارز دو نرخی و چند نرخی اما آنچه که در همه ی این سال ها نداشته ایم نرخ ارز به قیمت واقعی آن بوده است. سیاست نرخ ارز دستوری و چند نرخی سبب پدید آمدن پدیده های مضری چون  فساد، رانت، قاچاق و عدم رقابت پذیری صنایع می گردد که در این خصوص به تفصیل در کتابچه ارزی پیوست توضیح داده ام. بنابراین در این خصوص و سیاست گذاری ارزی باید به ارائه یک راهکار عملی و عملیاتی پرداخت که با واقعیت های روز جامعه و   دنیا همسو باشد:

واقعی کردن نرخ ارز و دو یا سه برابر مقدار واقعی قرار دادن آن: که سبب افزایش انگیزه تولید و صادرات بیشتر می شود و از خروج سرمایه از کشور  جلوگیری می کند. (همانند کشورهایی نظیر چین، ترکیه، هند، مالزی و....) اصلاح نرخ حامل های انرژی و واقعی کردن آن ها همسو با نرخ ارز: که سبب صرفه جویی در مصرف انرژی،

کاهش قاچاق و افزایش انگیزه بهره وری در مصرف انرژی و همینطور ایجاد درآمدی تریلیون تومانی برای دولت خواهد شد.

استفاده از کارت حامل های انرژی: که به پیشنهاد پارلمان بخش خصوصی و اتاق تهران مطرح شده است که اثرات تورمی و همینطور فشار بر دهک های آسیب پذیر جامعه را خنثی خواهد کرد. در کتابچه ارزی که بپوست این نامه تهیه شده است تمام این راهکارهای عملیاتی به همراه محاسبات مربوطه قرار گرفته است که علاقه مندان می توانند مطالب آن را مطالعه نمایند و انتقادات و پیشنهادات خود را در جهت بهبود آن به این خادم مردم و کشور ارائه نمایند.بنابراین در این سال که سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است و علاوه بر این رهبر انقلاب نیز بارها بر لزوم خودکفایی و خود اتکایی تاکید کرده اند این موارد ایجاد نمی شود مگر از طریق واقعی کردن نرخ حامل های انرژی و واقعی کردن نرخ ارز و دو یا سه برابر کردن نرخ آن جهت ایجاد حمایت صادراتی برای تولید کننده داخلی و تنوع دادن به صادرات غیر نفتی به طوریکه هیچ کشوری نتواند با هدف قرار دادن صنعت نفت اقتصاد کشور را زمینگیر نماید. که به این طریق کشور بیش از هر زمان دیگری به خودکفایی و خوداتکایی نزدیک شده و به این ترتیب می توان از این تهدید تحریم به نحو احسن استفاده کرد و از آن فرصت ساخت.در پایان یادآور می شود که در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از ظرفیت ها و توان بخش خصوصی، لازم است که یادآوری کنم این فدراسیون و اتاق ایران و اتاق تهران حاضر است که تجارب و دانش خود را در اختیار سیاستگذاران قرار دهد و با ارائه راهکارهای عملیاتی کنترل بخش اقتصادی کشور را در دست بگیرد و در این زمینه تضمین می دهد که در صورت انجام راه حل های مطرح شده در عرض چند سال میزان تولید ناخالص داخلی کشور میلیاردها دلار افزایش خواهد یافت و در طی 5 تا 7 سال میزان صادرات غیر نفتی کشورمان به 200 میلیارد دلار خواهد رسید.

                                                                                                                                                 محمد پارسا

                                                                                                                      رییس هیأت مدیره و عضو کمیسیون انرژی و محیط زیست

کتابچه-ارزی.rar [0 b] (حجم: 20)

 

مطالب مشابه

ترمزگیر توسعه یک صنعت

مصاحبه آقایان مهندس قانع و مهندس گرامی در موضوع صنعت تابلوهای برق/ روزنامه دنیای اقتصاد/تاریخ

97.05.28 خبرها / فعالیت ها
مدیریتی

دو پدیده نگران‌كننده در توسعه كلان‌شهرها تاریخ: 21/10/1392 زمینه: سایر... ارائه دهنده:

96.03.27 مقالات مدیریتی
ضرورت ورود شرکت ها به عرصه صادرات محصولات

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سازندگان تابلوبرق ایران بر ضرورت ورود شرکت ها به عرصه صادرات محصولات

96.03.13 ---

ارسال نظر

عکس خوانده نمی شود

تمامی حقوق این پرتال برای انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان تابلوهای برق ایران محفوظ می باشد |کانوپرتال kanotek
بستن